Wednesday, May 15, 2019

UTM Kuala Lumpur (Part 2) Semester 4


Next kita ke semester 4 pula! Dari awal masuk UTM ni lagi, lecturer nasihatkan kitorang Sem 4 paling killer sebab semua subjek core QS. Dah tak ada subjek u macam english apa semua tu nak bantu naikkan PNG kita. Tapi ramai juga dekan sem ni


Ni first time aku dapat 4.00 flat weh. Happy lah! Sampai ada seorang lecturer ni whatsapp aku cakap tahniah awal-awal before results keluar, aku tanya kenapa dia cakap rahsiaa. Haha Alhamdulillah!

Building Services 2
Kalau BS1 kita belajar sistem bangunan kan. BS2 kita belajar sistem extra yang lengkap satu-satu sesebuah comercial building tu. Macam mana tu? Contoh fire preventing system, mechanical handling system (lift ke escalator), green building, air conditioning and ventilation. Gitu. 

Untuk group aku, dapat tajuk lift. Site aku dalam UTM juga haha. Senang kan kerja? Alhamdulillah :) 
 


Kena tahu cara lif beroperasi, keselamatan dalam lif tu. Berapa muatan, macam mana kalau tali putus, maintenance macam mana. See, QS ni belajar banyak benda kan. Semua kau kena tahu haha. Sebab apa kena tahu basic? So that, bila nak masuk harga/atau nak buat evaluation tender at least kita ada ilmu. 

Engineering Survey
Subjek ni okay je, tapi sebab bukan bidang kita as QS. Ni bidang ukur tanah. Uhuk. Nak explain pun taktahu macam mana sebab mostly aku hafal je. Basically subjek ni cerita apa alat nak guna, cara nak kira apa tah TBM lah aduii. Tapi pakai alat dia tu nampak smart lah haha

Principle of Structure
Haa subjek ni bagi aku susah lah ala-ala civil engineering tapi version basic haha. Kena kira load lah apa lah. Kesian juga lah yang patut ajar lecturer Civil, tapi lecturer QS yang ajar. Jadi lecturer kitorang pergi belajar dengan lecturer Civil. Tapi subjek ni rasa kena ambik lagi masa degree. Hoho. 

Construction Measurement 3
Ni kira external works pulak, macam sewerage, water reticulation. See relate dengan Constech 3 masa sem lepas kan? Sebab tu kena tahu cara pemasangan dia apa semua, bila dah faham konsep kita tahu apa yang kena kira dalam measurement. Dia quite senang sebab everything pakai metre macam tu je. Ada lah juga certain yang payah sikit.

Building Economics 2
Subject ni best juga! Sebab banyak main kira-kira. Hafal tu sikit-sikit. Tapi kena faham concept in shaa Allah tak sesat. Kita akan belajar apa tu Cost Planning, Cost Analysis, Cost Estimating. Macam mana nak kira. Untuk project kitorang kena buat report based on soalan. Dia macam tutorial tapi tu project, besar markah. Ada beberapa soalan lah. Tapi sebabkan soalan tu semua sama untuk semua group, so boleh discuss. Kelas ni paling rileks lah, main karhoot, ada masa boleh balik cepat sebab tak banyak pun syllabus dia. Seronok haha

Principles Contract and Agency
Subjek law memang sentiasa jadi favourite subjek lah! Sebab lecturer dia sempoi je. Dia banyak bercerita je. Sepanjang diploma ni, untuk batch aku dia pegang subjek law. Kalau buku tu, dari kulit ke kulit dia cerita. Serius, kalau first kelas dia 2 jam study isi kandungan buku tu je. 
Ni buku yang kita akan pakai ada satu lagi agency tapi tu belajar after dah settle kontrak. Even kelas dia quite mengantuk tapi alhamdulillah lah 3 tahun ni tak pernah lagi tidur dalam kelas hehe. Tips dia, bawak air masak botol besar! Haih ni tengah puasa, tengok air masak pun satu dugaan. Astargfirullahaladzim

Professional Practices 2
Ni sambungan kepada PP1. Tapi lecturer law yang ajar sebab dia ada kaitan juga dengan law. Pun seronok subjek ni. Subjek ni penting kena faham sebab kalau faham, in shaa Allah akan faham macam mana tugas seorang QS. Bukan takat kira bata je ok? Nak buat tender ke document kontrak ke, bila nak submit apa? Cert apa nak kena keluarkan. Seronok dia sama dengan Law. Senang cerita aku suka subjek dua-dua ni haha

Conclusion untuk semester 4 ni, even lecturer cakap dia semester killer untuk student QS. Tapi sebab kita dah study tiga semester before tu, so dah nampak selok-belok QS ni. Kita pun dah pandai buat report, slide, presentation pun dah yakin apa semua. So, in shaa Allah OK!


To be honest bagi aku mencabar semester ni sebab aku pergi umrah tu dah nak dekat habis lecture week tau. So banyak submission project masa tu. Tapi alhamdulillah kalau Allah jemput kita as tetamu Dia untuk datang buat ibadah in shaa Allah urusan kita dipermudahkan. Aku tak involve sangat untuk certain project contoh nya: Law lah. Aku rasa macam terharu gila sebab teammate aku tak mengungkit ke apa! Padahal ada Chinese dalam group aku tu. Ada seorang laki ni baik gilaa, siap bagi aku jawapan tutorial dia dekat aku weh sebab tutorial tu banyak gila! in shaa Allah takkan sempat lah kalau aku buat sorang uhuk. Nak nangis sebab Allah kirimkan aku banyak orang baik baik Thanks a lot! Before pergi umrah tu aku bertungkus-lumus siapkan apa yang patut dulu. Kira orang lain macam tak start lagi, aku dah buat dah. So bila balik tu masa semua orang tengah gelabah aku lek-lek kit lah sebab dah buat part aku tapi syukur Alhamdulillah teammate aku baik-baik semua! 

Aku sebenarnya nak rahsiakan aku pergi umrah tau masa tu sebab tak dapat kelulusan lagi, tapi sebab aku nak cop present dulu untuk final presentation group Building Services so macam at last kantoi heh

Aku rasa semester ni aku tak banyak tangkap gambar kot, sebab macam tak ada gambar je dalam gallery heh