Tuesday, May 14, 2019

UTM Kuala Lumpur (Part 2) Semester 3

Assalammualaikum semua! Memandangkan aku bangun awal harini, ok kita sambung semester 3
 pulak. Bagi aku semester 3 ni paling mencabar kot? Ke setiap sem aku rasa macam tu. No no, this one really tough, banyak external factors. Aku sampai satu tahap bangun pagi sebab nak pergi kelas untuk balik kelas je. Tak ada jiwa pergi kelas. One of the reasons sebab aku kena pindah kelas. Ye lah dah setahun duduk kelas sama, tiba-tiba kena pindah. Emo lah kan haha. Aku rasa masa tu paling aku stress kot macam hampir setiap hari merungut. Tah pape je. Lek lu, sap kok lu. Haha aku yang tak pandai handle masalah.

 Tapi alhamdulillah even PNG drop sikit, but still yang spoil subject yang tak relate dengan masalah pun haha. Semester 3 ni banyak kena cari site untuk projects, ada empat subjek yang kena cari tempat. So dengan kelas baru kan, aku tak faham rentak dorang bekerja macam mana. And again, aku yang tak pandai handle masalah.


Untuk semester 3 ni, subjek tak sebanyak macam past semesters kan? Tapi kredit dia besar-besar and still ada subjek u satu tu. 

Construction Materials and Specifications
Bagi aku ini paling killer! Subjek ni macam kena ambil balik je masa degree, astargfirullahalazim. Ok dia yang buat jadi payah sebab kita kena tahu untuk setiap materials dalam construction tu apa jenis-jenis dia, apa yang membezakan dia, macam mana cara nak buat materials tu. Contoh glass, apa jenis gelas yang ada, macam mana process nak buat gelas. Same goes to plastic, timber, cement, sand, aggregate, bricks, mansory, blocks, sanitary fittings lah apa semua. Kita kena tahu strength, durability and grade masing-masing. Senang cerita dia banyak. Aku susah nak hadam sangat. Bukan salah lecturer yang mengajar, aku yang susah heh.

Untuk project kitorang kena cari kilang yang process one of those materials. So satu group lain-lain tajuk. Tu paling mencabar lah aku rasa group kitorang dah contact lebih kurang 40 kilang dekat malaysia ni. Semua tak bagi kerjasama. Haha ending dia.. yang tahu je tahuu. Tapi alhamdulillah boleh juga lah present. 


Ni kilang dapat buat visit sebab lecturer kitorang handlekan. Kilang Lafarge, dia buat cement, aggregate and sand. Kira kilang concrete ah ni. 

Construction Technology 3
Untuk semester 3, constech 3 kali ni kita belajar pasal external works pula. Ada monsun drain, sewerage, water reticulation. Ni favourite subject semua orang kot. Tapi tak best nak cari site sangatlah payah. Ada group tu sampai johor okay. Kitorang pula rasanya dah lebih 10 contact kitorang try. Alhamdulillah ada kawan aku tolong dapatkan contact and dorang reply cepat. Site kitorang somewhere near damansara if i'm not mistaken. Kitorang dapat tajuk sewerage. 



Kwasaland ni kira kawasan baru lah, so memang dia nak bina banyak external works. Tapi sadisnya, sewerage dah buat dulu. Uhuk, tapi plan semua ada. Baik-baik orang sana, aku email untuk minta drawing dia bagi je. Ada certain susah gila, sebab confidential kan benda ni semua. 




Ni semua drawing aku lukis sendiri okayy, haha boleh lahh kan. Untuk presentation dia nak tahu macam mana cara pasang dia, jenis apa pipe sewer dia, berapa panjang untuk site ni, kedalaman manhole macam mana, berapa banyak manhole ada. Kena prepare lah soalan-soalan killer hah

Construction Measurement 2
Kalau kita dah faham concept measurement masa semester 2, measurement kali ni dah senang dah. Serius. Sebab cara kira sama, yang berbeza element kita kira tu je. So tak susah sangat. Bagi aku ni kira subjek favourite aku haha. Sem ni kita kira finishes, staircase, door window, soil and waste, cold water supply. Finishes halahh pakai m2 mostly, kena faham nak kena ambik daripada mana ke mana. Ceiling finishes sama dengan floor finishes gituu. Staircase, senang juga. Cuma leceh sebab banyak kerja sikit. Overall okay jee

Building Economics 1
Ni kira subjek baru lah, last semester belajar principle je kan. Sekarang kita masuk dalam building pula. subjek ni banyak teori juga dan ada kena kira macam-macam jenis area. masuk BE2 banyak kira kira je. Untuk project subjek ni kita kena kira area satu bangunan dalam UTM ni, lain group lain bangunan. Lecturer carikan drawing and kita kena identify mana satu usable area, circulation area, ancillary building and internal division. Semua ni kena sama dengan GFA (gross floor area) bangunan tu. QS ni banyak main colour je haha


Anyways kalau nak buat visit dekat mana-mana kena isi borang. Baru boleh buat visit, kira kena inform pada pihak UTM lah kita kena buat academic visit. macam ni lah contoh surat kebenaran nak buat visit. Pastu bagi surat ni pada pihak yang kita nak buat visit dekat tempat dia. Macam aku nak buat visit dekat Pejabat Harta Bina UTM untuk sesi interview.


Principle Laws and Torts
Ni first time belajar Law, dia macam takut tau. Sebab lecturer ni nampak macam garang. Tapi finally subjek law lah jadi subject favourite sampai habis diploma. Sebab seronok, dia tak ada salah dalam law ni, kau jawab apa semua betul asalkan bersebab ada bukti dan hujah dia. And lecturer law kitorang pemurah markah. Comel je haha. Serius weh, test aku rasanya full mark je memanjang. Aku rasa tak ada lah betul sangat aku buat. Tak tahu lah kenapa. Law and Tort paling seronok sebab kes-kes dia macam kelakar, siput babi lah, pecah masuk tanah orang and so on. Kena baca baru seronok! Nak score any essay dalam law, kena include (IDEA) tengok macam dekat bawah tu

  

Communication Skills
Okay sebenarnya ni subjek English. Paling sedih untuk subjek ni, dia relax cuma sebab balik lambat. uhuk pukul 6 petang weh balik. Sedih betul. Main subjek ni dia nak kita buat community service. Macam-macam, ada orang buat bersihkan masjid, rumah anak yatim, tadika. But group aku collaborate dengan NGO Kechara Soup Kitchen, tajuk kitorang Feed the Need. Tapi salah satu syarat nak join NGO ni, kena ada lelaki and kereta. Group kita semua perempuan jadi kitorang gabung dengan group lelaki kelas kitorang. Kira dorang tolong masak kan makanan, kitorang tolong bagi makanan. Haa kan different tasks tu. 


And kena ada transportation sendiri tauu. Jadi kitorang nak jimat, pergi lah ambik kereta aku sebab muat 8 orang kereta tu. Gigih kau, mana tak nya aku nak balik rumah sorang pun tak guna. Bukan berani nak drive sorang sampai hostel tu. So ajak member lelaki aku ambikkan kereta, dia tunggu bawah je lah. Sebab yang perempuan semua tak berani and tak ada lesen juga haha. 




Before start agihkan makanan, ada briefing juga. Sebab kerja ni agak bahaya. Sebab kena start dalam pukul 9 sampai habis. And kitorang habis pukul 12 malam macam tu. Memang tak boleh balik hostel lah kan. Jadi kena overnight deka McDonalds mana tah. Masa buat kerja ni, sedih lah tengok makcik-pakcik, budak kecik tidur bawah jejantas. Ada dekat walkway. Aku fikir satu je, bukan satu-dua malam. Mungkin sampai berjumpa ajal. Tidur beralaskan surat khabar, beratapkan langit malam. Good for soul lah community service ni. Alhamdulillah, masa presentation tu quite amazing and lecturer pun suka.

TAMAT untuk semester 3 fuhh